top of page

רכיבה טיפולית מההיבט המקצועי-טיפולי

לפני שאתם לוקחים את הילדים לרכיבה טיפולית... רכיבה טיפולית לילדים הפכה בשנים האחרונות לתחום טיפולי משגשג.

ילדים רבים היום מופנים לרכיבה טיפולית לשם טיפול במגוון רחב מאוד של אתגרים רגשיים. מגוון האתגרים רחב כל כך, עד כי נדמה שרכיבה עשויה לשמש כפתרון קסם כמעט לכל בעיה או קושי. ילדים מופנים לרכיבה טיפולית לשם טיפול בהפרעות רגשיות כמו חרדה ודיכאון, התמודדות עם פחדים, התפרצויות "זעם" וקשיים בויסות רגשי, טיפול בקשיים חברתיים, הפרעות קשב וריכוז, חיזוק הבטחון העצמי, והרשימה עוד ארוכה.

טיפול רגשי באמצעות רכיבה על סוסים?

קשה להתפלא על כך. ה"תוצאות" בטיפול שכזה בעיני ההורה, עשויות להיות מיידיות. הילד לרוב מתרגש לקראת הטיפול ממש כמו לקראת חוג נחשק, הוא מרוצה במהלך כל המפגש, מרוגש בסיומו וממש מחכה למפגש הבא. במילים אחרות - הילד אוהב את הטיפול, נהנה ממנו ומרגיש טוב בסיום כל מפגש. טבעי שגם ההורים מרוצים מתהליך טיפולי שכזה שהוא מבחינת הילד למעשה חוג. מעבר לכך, מפגש רכיבה טיפולית הוא גם זול משמעותית מאשר מפגש טיפול רגשי עם מטפל מקצועי, וכמו במצבים אחרים בחיים - סביר להתחיל בטיפול המוזל יותר, ולבחור אלטרנטיבות אחרות רק כאשר הזולות לא הוכיחו עצמן. היתרונות המשמעותיים לכאורה על פני טיפול רגשי סטנדרטי, הופכים את הרכיבה הטיפולית לנחשקת. אני שומע פעמים רבות על אנשי צוות טיפולי-חינוכי שממליצים עליה להורים שילדיהם נתקלים בקשיים במסגרת גן או בבית הספר. לצערי גם אנשי טיפול ממהרים לעיתים להפנות לסוג זה של התערבות, מבלי להכיר די הצורך את התחום ואת הידע שהצטבר אודותיו. רכיבה טיפולית נתפסת בציבור כחיובית כל כך, עד שאפילו מכוני אבחון פסיכודידקטיים ממליצים עליה - ללא כל הוכחה מחקרית להשפעה מיטיבה. אין בי ספק שהגורמים שמפנים לרכיבה רוצים בטובת הילד ומשפחתו, אולם חשוב לזכור שלאנשי צוות חינוכי ואף לרוב המטפלים יש מעט מאוד ידע או היכרות עם הרכיבה הטיפולית. לתחושתי מדובר בהמלצה שהיא בבחינת "זה כיף, אז להזיק זה לא יכול. אולי זה גם יועיל..." וזה בדיוק העניין. לפני שלוקחים את הילד ל"טיפול" - חשוב שתדעו את השורה התחתונה:

רכיבה טיפולית לא נמצאה מועילה לטיפול בבעיות רגשיות

מחקרים שבחנו את הנושא, מצאו שרכיבה טיפולית מסייעת בעיקר בתחומים גופניים (כמו יציבה ואיזון וכו'), ולמעשה אין כיום כל הוכחה מחקרית מבוססת ליעילותה בטיפול רגשי לילדים. אני מבסס את דברי על מסקנות האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, שבנייר העמדה שפרסם בשנת 2013 מתייחס לרכיבה כמו כל חוג כייפי אחר, שאין לו כל העדפה מבחינה טיפולית רגשית. במקרים של קושי רגשי על כל גווניו, גם המלצות האיגוד הן בעיקר להדרכות הורים ו/או טיפול רגשי לילד.

מנסיוני הדרכת הורים עשויה להיות כלי יעיל, היות שבאמצעותה ההורים לומדים כיצד לסייע באופן יעיל לילדיהם בהתמודדויות עם סוגיות רגשיות ואחרות. היתרון להדרכת הורים תחילה, הוא בהרחבת היכולת של ההורים להכיר את עולמו הרגשי של הילד ולתת לו את המענה המותאם לצרכים הרגשיים שלו גם בהמשך. עוד יתרון הוא בכך שההורים מתחילים בשינוי התנהגותי-תגובתי לרוב כבר לאחר הפגישה הראשונה, ופעמים רבות האפקט החיובי לכך על מצבו הרגשי של הילד הוא מהיר משמעותית. מעבר לכך, טיפול רגשי מקצועי בילד סביר שידרוש גם הדרכת הורים במקביל.

אשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה.

יאיר לנייר העמדה של האיגוד הישראלי לרפואת ילדים - לחצו כאן (הסעיפים הרלוונטיים במיוחד - 3, 6, 7.3)

bottom of page